Budai, Gábor (2014) Tanulói és tanulási utak a rendszerváltástól napjainkig. DUNAKAVICS, 2 (6). pp. 5-28. ISSN 2064-5007
![]() |
Text
online_1406.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (25MB) |
Abstract
Jelen tanulmányom első részében a magyarországi iskolarendszert vizsgálom a szakképzés tekintetében, mivel már a korábbi kutatásokból is felfigyeltem a jelenségre, hogy ezen iskolai szinten tanulók a korai szelekció fő vesztesei, valamint arra is, hogy őket érinti leginkább a lemorzsolódás veszélye. Ezen felül kijelenthető még az a tény is – nemzetközi és hazai kutatások alapján –, hogy a magyar iskolarendszer igen szelektív, ráadásul ez a szelekció már nagyon korán megjelenik a magyar oktatásban. A szakiskolai és a szakközépiskolai tanulók korábbi vizsgálataiból megfigyelhető, hogy a kutatók leggyakrabban csak a továbbhaladásra koncentráltak, sokszor elfeledve azt, hogy a tanulók egy része nem az optimális úton megy az iskolarendszer következő lépcsőfokára, hanem hurkokkal, kanyarokkal lép tovább, esetleg megtorpan, vagy zsákutcába érkezik. A korai szelekció hatással van az iskolarendszer átjárhatóságára, megnehezíti azt, elősegítve annak zsákutca-jellegű kialakulását. Tanulmányom második részében a szelektív iskolarendszer hatására létrejövő, nem tipikus tanulási utakat tárom fel, valamint bemutatom azokat az iskolai sikereket és kudarcokat is, amelyek a középiskolásokat érik, és a lemorzsolódásukhoz vezetnek
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Szakképzés, szelektív, iskolarendszer, középiskola, lemorzsolódás, pályaorientáció Training, selective, school system, high school, dropout, career guidance |
Divisions: | Tanárképző Központ |
Depositing User: | Gergely Beregi |
Date Deposited: | 08 Jun 2021 12:15 |
Last Modified: | 08 Jun 2021 12:15 |
URI: | http://publication.repo.uniduna.hu/id/eprint/539 |
MTMT: | 2707336 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |