A LEAN-menedzsment vizsgálata a GEDIA HUNGARY Kft.-nél

Tóth, László and Kovács, Tamás (2018) A LEAN-menedzsment vizsgálata a GEDIA HUNGARY Kft.-nél. DUNAKAVICS, 6 (12). pp. 29-41. ISSN 2064-5007

[img] Text
Online_1812.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (35MB)
Official URL: http://dunakavics.uniduna.hu/

Abstract

A LEAN egy vállalatszervezési, vállalatirányítási rendszer, amelynek célja, hogy a vállalat minél gazdaságosabban állítsa elő a termékeit, szolgáltatásait. A lean-vállalat a tevékenységeit elsősorban annak alapján alakítja ki, hogy a vevő számára mi az érték. Ami a vevő számára nem teremt értéket, amiért a vevő nem fizet, azt a lean veszteségnek (pazarlásnak) tekinti, és a munkafolyamatok hatékonyságát ezeknek a veszteségeknek a megelőzésével, megszüntetésével vagy minimálisra csökkentésével növeli. A vevő a lean esetében nem csak a vállalat vásárlóit, megrendelőit jelenti (ők a külső vevők), hanem a vállalaton belül egy olyan másik osztály, részleg munkatársait is (ők a belső vevők), aki az egy másik osztály vagy részleg által előállított termékekkel, szolgáltatásokkal tovább foglalkoznak, mielőtt azok a külső vevőkhöz érnek. A LEAN filozófiának a Toyota Motor Corporation Toyota Termelési Rendszere (TPS, Toyota Production System, újabb megközelítésben Thinking People System) képezi az alapját. A TPS az 1950-es években született, Taylor, Gilbreth, Smiles, Miles és Gantt munkássága és a Ford addig elért eredményei nyomán. A leant használják leanmenedzsment, vagy leanfilozófia szóösszetételekben is. A lean, mint módszer, legfőképpen az iparban terjedt el - és van ma is terjedőben - azon belül is főként az autóiparban. De bármilyen iparágban és a szolgáltatások (egészségügy, IT, pénzügy), valamint általában véve bármilyen irodai munka esetén is használható. Mivel főleg az ipar alkalmazza, módszereinek és eszközeinek szakirodalmi leírása is elsősorban ipari környezetben való felhasználásra készül, onnan meríti példáit. Napjainkban van kialakulóban és terjedőben a lean módszereknek speciálisan a szolgáltatások számára való alkalmazása és leírása. (forrás: Wikipédia)

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: lean menedzsment; Lean management; Vállalatirányí­tás
Divisions: Társadalomtudományi Intézet
Depositing User: Gergely Beregi
Date Deposited: 17 May 2021 07:35
Last Modified: 17 May 2021 07:35
URI: http://publication.repo.uniduna.hu/id/eprint/673
MTMT: 30359409

Actions (login required)

View Item View Item