Aki kimarad, az lemarad? : A digitális munkarendre átállt oktatás megítélése a hátrányos helyzetű tanulókra nézve.

Csikósné Maczó, Edit (2021) Aki kimarad, az lemarad? : A digitális munkarendre átállt oktatás megítélése a hátrányos helyzetű tanulókra nézve. In: XXVII. Multimédia az oktatásban online nemzetközi konferencia, 2021.06.10.-2021.06.11., Dunaújváros, Magyarország.

[img] Text
MMO2021_Proceedings.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (15MB)

Abstract

A szegénység és kirekesztettség olyan társadalmi jelenségek, amelyek minden igyekezet ellenére folyamatosan újratermelődnek. Az információ alapú társadalomban már nem elegendő, ha a szegénység vizsgálata kizárólag a hagyományos életviszonyokra irányul, hiszen a digitális eszközök és szolgáltatások a szegények és a kirekesztettek életére is befolyással vannak. Az egyre gyorsuló technológiai változások átalakítják a munkahelyeket és a munkaerő-piaci igényeket is, amihez elengedhetetlen lesz az alapés digitális készségek megfelelő szintje. A digitális kultúrában, a környezeti ingergazdagság soha nem látott növekedése által, úgy tűnik, még jobban érvényesül az ún. Máté-hatás („akinek van, annak adatik, kinek nincs, attól elvétetik”), vagyis azok a gyerekek, akik korán hozzájutnak az információforrásokhoz, ingergazdag környezetben a megfelelő fejlesztést kapják családjuktól és intézményeiktől, és/vagy eleve nagyobb fejlődési vággyal bírnak, intenzívebben fejlődhetnek, mint az ezekkel nem rendelkező társaik. A digitális esélyegyenlőtlenség a pandémia miatt bekövetkező digitális munkarendre átállt oktatás révén reflektorfénybe került, ugyanis akik nem rendelkeztek a szükséges digitális eszközökkel, és családjuk sem tudott segíteni nekik a tudástartalmak elsajátításában, gyakorlatilag elérhetetlenné váltak a tanáraik, és ezáltal az oktatási rendszer számára. A 2020 áprilisában indított kutatás célja a digitális oktatás kezdeti tapasztalatainak vizsgálata volt a középiskolai pedagógusok és diákok körében, arra is kitérve, milyen szocio-kulturális okokat véltek igaznak a távolmaradó tanulók helyzetére a megkérdezettek.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords: lemaradók; hátrányos helyzet; digitális oktatás; középiskolás diákok; digitális egyenlőtlenségek
Divisions: Tanárképző Központ
Depositing User: Gergely Beregi
Date Deposited: 23 Jun 2021 10:15
Last Modified: 23 Jun 2021 10:15
URI: http://publication.repo.uniduna.hu/id/eprint/807
MTMT: 32075816

Actions (login required)

View Item View Item