Kadocsa, László (2021) A tanulás és a tanítás a digitális átalakulás korszakában. In: XXVII. Multimédia az oktatásban online nemzetközi konferencia, 2021.06.10.-2021.06.11., Dunaújváros, Magyarország.
Text
MMO2021_Proceedings.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (15MB) |
Abstract
Az emberiség az ezredforduló táján új korszakba lépett, az ipari társadalomból a tudás alapú társadalom és gazdaság korszakába. A digitalizáció és a technológiai forradalom a globalizálódó világunkban a társadalom és a gazdaság minden szféráját átalakítja egyre fokozódó mértékben, így az oktatást is. A kihívásokra világszerte fogalmazódnak meg a válaszok, cselekvési tervek, stratégiák formájában. A Covid 19 előhozta a hiányosságokat, de fel is gyorsította a digitális átalakulás folyamatát. Ma már jól látható, hogy a digitális korszak kihívásaira a hagyományos felsőoktatási modell nem tud megfelelő, kellően hatékony választ adni. Szükségszerűvé válik a tanulásszervezési modellváltás. Az előadások anyaga döntően az online térbe kerül át, oly módon feldolgozva, hogy a gyakorlatra (labor, konzultáció) felkészülten érkező hallgatóság elmélyült tanulást valósíthat meg. A tanulási tevékenység a 21. században alapvetően a digitális tanulási környezetben zajlik. A tanulás, a tudásszerzés folyamat elemei: információ keresése, elérése (nyitottság, érdeklődés, önmotiváció); információk szűrése, értékelése (kritikai gondolkodás); információk tárolása (rendszerezés); információk előhívása; információk alkalmazása, átalakítása, új létrehozása (kreativitás, innováció); információk átadása, megosztása (kommunikációs képeség, együttműködés). Az iskolák jellemző működési módját még ma is a 19. században kialakult keretek jellemzik. A hagyományos iskolákban frontális módszertani eszköztárral tanítanak, amely tartalomvezérelt és ismeretközpontú, lényegében egységes hatásrendszerrel akarnak különböző tanulókat tanítani A tanulási környezet átalakulása, bővülése folyamatban van. Az iskolán, ezen belül a tanulás felkent szentélyének tekintett tantermen kívül számtalan olyan eleme is van, amely kívül van az iskolán: online tanulás, a nem formális és informális tanulás számtalan terepe. Ahhoz, hogy az iskola megmaradjon a tanulási környezet fókuszában, jelentős változásokon kell átmennie. Mindenekelőtt az iskolának funkcióváltásra van szüksége, tanító szervezetből a tanulást támogató szervezetté kell válnia, melyben fel kell vállalni az egyéni tanulási utakat támogató működési logikát Ehhez integrálni kell a különböző tanulási környezeteket, át kell alakítani a tanulásszervezés módját, fejleszteni kell a tanárok módszertani kultúráját, és radikális változásra szorul az értékelési stratégiánk is., Mindezek eredményeképpen a legnagyobb változás a pedagógus szerepének megváltozása lesz: a tudás forrásából, átadójából a tanulás támogatójává, szervezőjévé, mentorrá, tanácsadóvá, trénerré, facilitátorrá, diagnosztává kell válnia!. A jelen iskoláival, belső tereivel, bútorzatával, használatos IKT eszközrendszerével szemben is számtalan új elvárás fogalmazódik meg. Fontos megjegyeznünk, hogy a digitális tanulási környezet, minden technológiai eszköz, ugyan nélkülözhetetlen feltétele a korszerű oktatási rendszernek, de továbbra is a lényeg a tanár és a tanuló/hallgató tevékenységén, pedagógiaimódszertani tudatosságán van.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tanulási környezet; Virtuális valóság |
Divisions: | Tanárképző Központ |
Depositing User: | Gergely Beregi |
Date Deposited: | 23 Jun 2021 12:57 |
Last Modified: | 23 Jun 2021 12:57 |
URI: | http://publication.repo.uniduna.hu/id/eprint/808 |
MTMT: | 32075586 |
Actions (login required)
View Item |