Bartal, Orsolya (2021) Információs szegénység a 21. század változó tanulási környezetében. In: XXVII. Multimédia az oktatásban online nemzetközi konferencia, 2021.06.10.-2021.06.11., Dunaújváros, Magyarország.
Text
MMO2021_Proceedings.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (15MB) |
Abstract
A technológia fejlődése hatással van a társadalom minden csoportjára, azok mindennapjaira kihat. A digitális és online tér érezhetően megváltoztatja az emberek szokásait, eddigi hagyományos létüket. 13 Az informatika és eszközeinek térhódítása ráfordította a figyelmet a technológia eszközeinek hozzáférésének kérdéseire. Ez magával hozta az információ és a digitális hozzáférés hiányából fakadó jelenséget, az információs szegénységet és a digitális szegénységet. Ez a hozzáférés által keltett társadalmi szakadékot növelte. A modern gazdaságban, ahhoz, hogy az egyén érvényesülni legyen képes elengedhetetlen a modern technológia aktív és tudatos használata. A digitális világban való jártasság rendkívül fontossá vált az elmúlt évtizedben és ezt az Ipar 4.0 miatti társadalomi egyenlőtlenségek is felerősítették. Egyre inkább igaz az, hogy ennek a gyors változásnak nem mindenki tud megfelelni. 16 Ahhoz, hogy pontosabban láthassuk a problémát, a társadalmi, gazdasági és regionális tényezőket is szükséges látnunk. Ezek együttes megértésével tárható csak fel igazán az adott szituáció és annak háttere. Kezdetben az a fenntartás, hogy a mobileszközök és köztük a mobiltelefon tovább fogja növelni a társadalmi egyenlőtlenségeket, alaptalannak bizonyult 18, azonban a 2020 tavaszán bekövetkezett rendkívüli digitális átállás számos problémát tárt fel a hazai (és külföldi) oktatás területén. A téma rövid szakirodalmi bemutatását követően, vállalkozom egy empirikus kutatás részeredményeinek felvázolására. A kutatásban 107 felső tagozaton tanító tanár vett részt országos mintavétel alapján, amely online térben valósult meg 2020 február-március hónapokban. Feltételeztem azt, hogy a mobileszköz használat csökkenti a tanulók közötti esélykülönbséget, ha az intézmény által biztosított eszközt használják a tanulók, azonban, ha a tanuló a saját eszközét kell, hogy használja a tanuláshoz, éppen ellenkezőleg, növeli az esélykülönbségeket ez a tényező.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tanulási környezet; digitális egyenlőtlenségek; információs szegénység |
Divisions: | Társadalomtudományi Intézet > Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék |
Depositing User: | Gergely Beregi |
Date Deposited: | 23 Jun 2021 09:40 |
Last Modified: | 23 Jun 2021 09:40 |
URI: | http://publication.repo.uniduna.hu/id/eprint/814 |
MTMT: | 32077588 |
Actions (login required)
View Item |