Gubán, Gyula and Kadocsa, László (2021) "Mikor a tanár megszületett” avagy, 50 év a szaktanárképzés szolgálatában. In: XXVII. Multimédia az oktatásban online nemzetközi konferencia, 2021.06.10.-2021.06.11., Dunaújváros, Magyarország.
Text
MMO2021_Proceedings.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (15MB) |
Abstract
Amikor a múlt század 70-es éveiben megindult a szakmai pedagógusképzés Dunaújvárosban kevesen gondolták, hogy megéri az ötven évet. Kormánydöntés alapján - a már meglévő budapesti képzés mellett-, Győr és Pécs képzőhelyekkel együtt, a frissen átalakult főiskolai karon az 1970/71-es tanévben a műszaki tanár szakon, nappali tagozaton és a műszaki oktató szakon, levelező tagozaton kezdődött meg a képzés. Egy évvel később pedig már a műszaki tanár szak levelező tagozatán is megindult az oktatás, melyet 1970. szeptemberétől teljesen frissen verbuválódott, maroknyi elszánt oktató irányított. Ma már csak kevesen tudják, hogy egy nagyszerű szervező dr. Jáki László kapta a megbízást a szak alapítására és a tanszék létrehozására. Első körben két alig néhány négyzetméternyi - a matematika tanszéktől elcsatolt- helységben dolgozott Jáki László, András Vera, Faludi Szilárd, N. Nagy Sándor, Golnhofer Erzsébet gyakornok, Gubán Gyula gyakornok. Majd két évvel később Kadocsa László és Komlóssy Ákos csatlakoztak a tanszékhez. A hét munkanapján a két gyakornok vitte az akkor indult szakoktató képzés adminisztrációs terheit és minden héten, órarend szerint „érkeztek a pestiek”, akik sok száz hallgató számára biztosították a szakmai képzés magas színvonalát. Igazi hőskor volt. Ki emlékszik például a másológépen előállított tananyagokra, a tantárgyi útmutatókra, hallgatói tájékoztatókra, amelyeket előtte hibátlanul le kellett gépelni és aztán kézi úton, un. stencil eljárással sokszorosítani több száz példányban. És persze az első nappalis műszaki tanár szakos évfolyam! Csupa korunkbéli fiatalember, akik abban a kivételes helyzetbe kerültek, hogy remek szakemberek oktatták őket és nekik kellett megteremteni a szak hagyományait és kivívni egy műszaki intézményben a tanárképzés „létjogosultságát”. Ma már idegenül hangzik a tanköri rendszer megnevezés és csak nehezen fogható fel, hogy a tankörök rendszeres találkozója egy igazi közösséget kovácsolt össze, és segítséget jelentett a tanulásban, a nehezebb élethelyzetekben, a hagyományok ápolásában. De ugyanilyen nehezen képzelhető el az is, hogy milyen sokszor kellett szervezeti formát váltani, átszervezni, modernizálni a képzés tudományos hátterét. Előadásunkban ennek a kezdeti dőszaknak néhány szervezési, tartalmi elemét kívánjuk feleleveníteni a szemtanú szemüvegén keresztül, így érzékeltetve azt a nagy utat melyet képzésünk megtett az elmúlt 50 év alatt.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Divisions: | Tanárképző Központ |
Depositing User: | Gergely Beregi |
Date Deposited: | 23 Jun 2021 09:37 |
Last Modified: | 23 Jun 2021 09:37 |
URI: | http://publication.repo.uniduna.hu/id/eprint/815 |
MTMT: | 32077566 |
Actions (login required)
View Item |