Konverzációs mesterséges intelligencia és az oktatás

Juhász, Levente (2021) Konverzációs mesterséges intelligencia és az oktatás. In: XXVII. Multimédia az oktatásban online nemzetközi konferencia, 2021.06.10.-2021.06.11., Dunaújváros, Magyarország.

[img] Text
MMO2021_Proceedings.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (15MB)

Abstract

Már az ókori athéni Akadémián meghatározó ismeretátadási módszer volt a mester és tanítványa között folyó dialógus. A pedagógiai munkának annyira természetes része a beszélgetés, hogy csak akkor tudatosítjuk jelentőségét, ha megvalósítása valamilyen akadályba ütközik (lásd aktuálisan a COVID 19 kapcsán tömegessé vált videókonferencia tanórák kommunikációs nehézségeit). A Mesterséges Intelligencia, ezen belül is a Természetes Nyelvfeldolgozás (Natural Language Understanding, NLU) elmúlt 10 évének az eredményei arra a reményre adnak okot, hogy belátható időhatáron belül az oktatás párbeszédeiben újabb aktorok, a mesterséges dialógus rendszerek is egyre nagyobb szerepet kapnak. A mesterséges dialógus rendszerek alatt bővebben 3 alkalmazás típust értenek: kérdéseket megválaszoló rendszerek (Question Answering), feladat orientált dialógus rendszerek és szociális ’bot’-ok 1. A válaszkereső rendszerek valamilyen dokumentum gyűjtemény (pl. WEB) vagy tudásbázis alapján igyekeznek a nekik feltett kérdésekre a legadekvátabbnak vélt válaszokat megtalálni. A feladatra tervezett dialógus rendszereknél a cél valamilyen feladat megoldása (repülőjegy foglalás, telekom hibabejelentés, stb.) a felhasználóval folytatott párbeszéd segítségével. Szociális bot-ok esetén elsődleges cél a kötetlen emberi társalgásra minél inkább hasonlító párbeszédek megvalósítása (Turing: Imitation Game) 2. A mesterséges intelligencia általános fejlődésének megfelelelően a dialógus rendszerek is számos jelentős technológiai változáson mentek át, amelyeket az előadáson részletesebben is bemutatok: szabály alapú rendszerek, statisztikai módszerek, deep learning (neurális háló) módszerek 3. A technológiai fejlődés ellenére még mindig távoli jövő, hogy mesterséges rendszerekkel helyettesítsük a humán pedagógust. Egyelőre inkább hasznosan kiegészíthetik a munkájukat (néhány pedagógiai szempontot ismertet 4. Főleg repetitív, adminisztratív, alacsony kognitív szintű munkafolyamatok esetén. Ezek végzése alól mentesíthetik a tanerőt. Az intelligens turor rendszereknek is hasznos részei lehetnek. Főleg az alábbi feladatkörökben van és lehet szerepük: • Tanári és tanulói adminisztratív és menedzsment feladatok átvétele: személyi asszisztens, email és feladatmenedzsment, időgazdálkodás segítése, határidők és emlékeztetők számontartása. A perszonalizáció, személyre szabás lehetőségei. • FAQ szolgáltatások. Adminisztratív kérdések, beiratkozás, pénzügy, technikai problémák szolgáltatások (email, virtuális kampusz). Fogalmak, folyamatok elmagyarázása, meghatározása. • Tanulói, hallgatói mentorálás. Kognitív kontroll – a tanulói megértés nyomon követése. Támogatás, emocionális reakció. Ajánló rendszerek, mit érdemes a következő lépésben tanulni. Adaptív tartalom választás a hallgatói preferenciák (pl. stílus) figyelembevételével. • Pozitív motivációs megerősítés. A lemorzsolódás csökkentése, ez elektronikus tanulási környezetben kiemelten fontos. • Speciális képességek és készségek tanítása/gyakorlása. Legjellemzőbb nyelvtanító dialógus rendszerek esetén: párbeszédek szimulációja. Különböző szakmai képességek esetén, melyek társas kompetenciákat kívánnak: segítő szakmák, ügyfélszolgálati munkatársak. • Segítheti a tanuláshoz szükséges metakognitív képességeket, a tanulás önszervező képességét, önreflexiót. Olyan feladatokban főleg, ahol a tanuló feladata a „chatbot” tanítása. • A tanulási folyamat értékelése. Automatikus dolgozatjavítás, gépi tanulás alapján. A mesterséges dialógus rendszerek újabb alkalmazási lehetőségeket teremtenek az emberi tanulás modern szemléletének is jobban megfelelő, az e-learning rendszerekben is alkalmazott didaktikai módszernek, a mikrotanulásnak. A tananyag mikrotartalmakra bontása, a felhasználót mikrotanulási élményekhez való juttatását segíthetik a párbeszédes eszközök. Igen hatékonyan alkalmazzák ezeket a nyelvoktató alkalmazások esetén (pl Doulingo.com).

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords: Mesterséges intelligencia; természetes nyelvfeldolgozás; mikrotanulás
Divisions: Tanárképző Központ
Depositing User: Gergely Beregi
Date Deposited: 23 Jun 2021 09:36
Last Modified: 23 Jun 2021 09:36
URI: http://publication.repo.uniduna.hu/id/eprint/816
MTMT: 32077504

Actions (login required)

View Item View Item