Cserné Pekkel, Márta (2021) Kihívások és lehetőségek az oktatásban tanulói és pedagógus szemmel. In: XXVII. Multimédia az oktatásban online nemzetközi konferencia, 2021.06.10.-2021.06.11., Dunaújváros, Magyarország.
![]() |
Text
MMO2021_Proceedings.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (15MB) |
Abstract
A pandémia az élet minden területén változásokat idézett elő. Az emberek igyekeztek alkalmazkodni a kialakult új helyzethez és meglátni a lehetőségeket és előnyöket ebben a kihívásokkal teli időszakban. Ez az oktatásban sem történt másként. A Dunaújvárosi Egyetem Mérnöktanár MA képzésében résztvevő hallgatók abban a sajátos helyzetben vannak, hogy mind hallgatóként, mind pedig a pedagógiai gyakorlatukat végző tanárjelöltként megismerhették az COVID-19 miatt kialakult digitális tanítási-tanulási környezetet. Az előadásban ismertetett vizsgálat során, fókuszcsoportos interjú keretein belül kérdeztem meg tanulóinkat az átalakult helyzetről, hogyan is élték meg a digitális oktatást, hogyan birkóztak meg a nehézségekkel, milyen módon alakult át a tanulással és a tanítással kapcsolatos gyakorlatuk, változott-e a motivációjuk, hogyan formálódott az otthoni és a munkahelyi tevékenységük. A megkérdezettek részletesen beszámoltak arról, hogy a kezdeti nehézségeket leküzdve hogyan változtattak tanítási gyakorlatukon a koronavírus első hullámának időszakához képest, milyen előnyeit és milyen hátrányait tapasztalták meg hallgatóként-és tanárként a digitális oktatásnak. A vizsgálat során további kérdések is felmerültek, hiszen a téma központi problémája lehet, hogy a digitális technológia rohamos fejlődése előny vagy hátrány volt-e tanárként ebben a helyzetben? Hiszen sokan nem rendelkeztek a megfelelő digitális kompetenciákkal és nem volt semmilyen tapasztalatuk az online oktatás terén, 2020 tavaszán. Az az azóta eltelt időszakban javult-e ezen kompetenciájuk? Érdekes kérdés és további vizsgálódás tárgyát képezheti, hogy ez a jelenség hosszú távon milyen hatással lehet a pedagógusok pályán maradására. A pedagóguspálya egyik legnagyobb kihívása a megfelelő szintű szakmai tudás átadása mellett az, hogy milyen értékeket közvetítünk diákjaink számára, milyen hatással vagyunk személyiségfejlődésükre, milyen példát mutatunk számukra, milyen benyomást teszünk rájuk, milyen pozitív mintát adunk ebben az élethelyzetben, milyen módszereket mutatunk a problémák megoldására. Mindezen kérdések felmerülnek, sőt mind inkább foglalkoztatnak bennünket ebben az új élethelyzetben. A megkérdezett hallgatóink mindkét oldalról értékelték a digitális oktatáshoz kapcsolódó területeket, tevékenységeket, tapasztalatokat. Az iskolában többféle módon találkozik az oktatás két fő szereplője: tanár és diák. A multimédiás környezet hatással van a két fél kapcsolatára és együttműködésére. Azonban, hogy milyen módon? - Arra az előadásból is választ kaphatunk. A vizsgálat eredményeként elmondható, hogy egymást kiegészítve válhat sikeressé és eredményessé a hagyományosnak mondható oktatási módszer, valamint a digitális oktatási forma és ez, ahogy ezt már számos kutatás is bebizonyította a blended learningben ölt testet 5.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tanulási környezet; multimédia; pedagóguspálya |
Divisions: | Tanárképző Központ |
Depositing User: | Gergely Beregi |
Date Deposited: | 23 Jun 2021 09:30 |
Last Modified: | 23 Jun 2021 09:30 |
URI: | http://publication.repo.uniduna.hu/id/eprint/822 |
MTMT: | 32077927 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |