Juhász, Levente Zsolt (2021) Az emberi és a gépi tanulás. DUNAKAVICS, 9 (9). pp. 33-53. ISSN 2064-5007
Text
Online_20219.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (16MB) |
Abstract
A kísérleti pszichológia legjelentősebb asszociatív tanulási alapmodelljei a klasszikus (pavlovi) és az operáns (instrumentális) kondicionálás. Az előbbiben az élőlény egy eredetileg semleges ingerhez kapcsol az időbeli együttjárás során valamilyen jelentést (feltételes reflex); míg a másodikban valamilyen ingerkörnyezetben az élőlény egyes viselkedéselemei választódnak ki, erősítődnek meg a környezetre kifejtett hatásuk alapján (az effektus törvénye). A kondicionálási modellekkel számos emberi viselkedésforma is értelmezhető, habár a komplexebb kognitív működések magyarázatához már az asszociációs tanuláselméleteken túlmutató mentális reprezentációkat feltételező modellek szükségesek. A dolgozat a kondicionálás elvét megvalósító gépi tanulási (ún. megerősítéses tanulás) modelleket mutatja be, és az általuk elért eredményeket, illetve az emberi/állati tanulástól való eltérésüket.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tanulás; machine learning; reinforcement learning; conditioning; Machine-learning; *Machine Learning; gépi tanulás; reinforcement learning (RL); machine learning.; reinforcement-learning; (Machine learning); Human learning; Gépi tanulás; kondicionálás |
Divisions: | Tanárképző Központ |
Depositing User: | Gergely Beregi |
Date Deposited: | 14 Sep 2021 14:03 |
Last Modified: | 14 Sep 2021 14:03 |
URI: | http://publication.repo.uniduna.hu/id/eprint/869 |
MTMT: | 32196044 |
Actions (login required)
View Item |