A tanulás és a tanítás új útja a digitális korszakban

Kadocsa, László (2021) A tanulás és a tanítás új útja a digitális korszakban. DUNAKAVICS, 9 (9). pp. 5-18. ISSN 2064-5007

[img] Text
Online_20219.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (16MB)
Official URL: http://dunakavics.uniduna.hu/

Abstract

Az emberiség az ezredforduló táján új korszakba lépett, az ipari társadalomból a tudásalapú társadalom és gazdaság korszakába. A digitalizáció és a technológiai forradalom a globalizálódó világunkban a társadalom és a gazdaság minden szféráját átalakítja egyre fokozódó mértékben, így az oktatást is. A kihívásokra világszerte fogalmazódnak meg a válaszok, cselekvési tervek, stratégiák formájában. A COVID–19 előhozta a hiányosságokat, de fel is gyorsította a digitális átalakulás folyamatát. Ma már jól látható, hogy a digitális korszak kihívásaira a hagyományos felsőoktatási modell nem tud megfelelő, kellően hatékony választ adni. Szükségszerűvé válik a tanulásszervezési modellváltás. Az előadások anyaga döntően az online térbe kerül át, oly módon feldolgozva, hogy a gyakorlatra (labor, konzultáció) felkészülten érkező hallgatóság elmélyült tanulást valósíthat meg. A tanulási tevékenység a 21. században alapvetően a digitális tanulási környezetben zajlik. A tanulás, a tudásszerzési folyamat elemei: információ keresése, elérése (nyitottság, érdeklődés, önmotiváció); információk szűrése, értékelése (kritikai gondolkodás); információk tárolása (rendszerezés); információk előhívása; információk alkalmazása, átalakítása, új létrehozása (kreativitás, innováció); információk átadása, megosztása (kommunikációs képesség, együttműködés). Fontos megjegyeznünk, hogy a digitális tanulási környezet, minden technológiai eszköz ugyan nélkülözhetetlen feltétele a korszerű oktatási rendszernek, de továbbra is a lényeg a tanár és a tanuló/hallgató tevékenységén, pedagógiai-módszertani tudatosságán van.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: tanulás; learning activities; education and digital transformation; digital learning environments; Digitale Transformation; Technological tools; digitális átalakulás; digitális tanulási környezet
Divisions: Tanárképző Központ
Depositing User: Gergely Beregi
Date Deposited: 14 Sep 2021 14:02
Last Modified: 14 Sep 2021 14:03
URI: http://publication.repo.uniduna.hu/id/eprint/870
MTMT: 32195819

Actions (login required)

View Item View Item