Balog, Barnabás, Balog, Péter and Király, Zoltán ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9815-5793 (2022) INSPHAERA motion szimulátor kutatásfejlesztése. DUNAKAVICS, 10 (10). pp. 39-50. ISSN 2064-5007
Text
Online_202210.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (16MB) |
Abstract
Munkatársaink olyan eszközt hoztak létre, amelynek prototípusa a teszteket követően képes megoldani közúti járművek, speciális járművek, jellemzően földi, vízi, vagy légi járművek mozgás-szimulációját úgy, hogy zárt, körbehatárolt területen folyamatos „G” terhelést szimulál, és az eddig alkalmazott hidraulikus és elektromos mozgatású kinetikus rendszerek szűkös mozgásterét, többtengelyes giroszkóp konstrukcióval és lineáris aktuátorokkal kombinálja. Ennek a kialakításnak köszönhetően több olyan erőhatás modellezhető és valósághűen visszaadható, amelyek az eddig épült szimulátorok esetében kivitelezhetetlenek voltak. Az INSPHAERAberendezéssel lehetőség van valamennyi olyan jármű irányításának kiképző szintű gyakorlására, amelyek használata a valóságban is igényli az egyensúlyérzéket, és amelyek használata során a külső erőhatások mérhető hatással vannak az emberi érzékszervekre. A technológiával a reakciók a valóságot megközelítő sebességgel és érzettel adhatnak jóval valósághűbb visszacsatolást. Az INSPHAERA-kiképzés során még a földön eljuthat a pilóta arra a szintre, hogy a már begyakorolt műveletek kis költséggel, százszázalékos biztonságban rutinná válhassanak. A kereskedelmi nagygépes szimulátorokhoz hasonlóan vészhelyzeti esetek is gyakorolhatók, azaz a kritikus pillanatokban a pilóta reakcióját nem késlelteti vagy korlátozza a külső erőhatások okozta meglepetés, és a G-terhelés alatt jelentősen változó kormánymozdulatok, erők megváltozása. Our employees have created a device whose prototype, after the tests, is able to solve the motion simulation of road vehicles, special vehicles, typically land, water or air vehicles, by simulating a continuous „G” load in a closed, circumscribed area using the hydraulic and electrical systems used so far It combines the narrow range of movement of kinetic systems with a multi-axis gyroscope construction and linear deflectors. As an effect of the method, several force effects can be modeled and rendered realistically, which were impracticable in the case of simulators built so far. With the INSPHAERA equipment, it is possible to practice the use of all aircraft at a high level (training level), the use of which in reality also requires a sense of balance, and during the use of which the external forces have a measurable effect on the human senses. With the technology, the reactions can provide much more realistic feedback with a speed and feel close to reality. During the INSPHAERA training, even on the ground, the pilot can reach the level where already practiced operations can become routine at low cost and in 100 safety. Similar to commercial mainframe simulators, emergency cases can also be practiced, i.e. in critical moments, the pilot’s reaction is not delayed or limited by surprise caused by external force effects, and significantly changing steering movements and forces under the G load.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Aviation; kinetic systems; REPÜLÉS; Motion simulator |
Divisions: | Informatika Intézet |
Depositing User: | Gergely Beregi |
Date Deposited: | 28 Nov 2022 14:51 |
Last Modified: | 28 Nov 2022 14:55 |
URI: | http://publication.repo.uniduna.hu/id/eprint/915 |
MTMT: | 33220486 |
Actions (login required)
View Item |